Leid met vertrouwen schurende gesprekken

Onderwijs in dialoog 

Leid met lef. Luister met begrip.

In drie interactieve dagen versterkt u uw vaardigheden en zelfvertrouwen in het voeren van schurende gesprekken. Onderwijs in Dialoog biedt praktische strategieën om diversiteit, inclusie en kritisch denken in de klas te bevorderen  juist wanneer het spannend wordt.

Docenten, LIO’s en onderwijsteams uit po, vo en mbo werken met theorie, rollenspellen en echte casussen. U leert omgaan met controverse, spanning en verschil van mening met behoud van verbinding en rust.

De training is flexibel te plannen tussen 08:30 en 19:00 uur, voor groepen tot 20 deelnemers. Locatie en data in overleg.

Na afloop kunt u:

  • stevig en empathisch communiceren
  • inclusief denken en handelen stimuleren
  • constructief omgaan met verschil en spanning
  • een veilige, open leeromgeving creëren

Foocus op Educatie helpt scholen groeien in professioneel gesprek en inclusieve communicatie.
 

Vraag meer informatie of een offerte aan. Maak van dialoog uw kracht.

Scholing schurende gesprekken

Stap vol vertrouwen in schurende gesprekken met onze boeiende en praktijkgerichte training: “Onderwijs in Dialoog: Het Leiden van Uitdagende Klassenconversaties”. Ontdek hoe u een veilige en inclusieve leeromgeving kunt scheppen waarin gevoelige onderwerpen en controversiële kwesties met respect en openheid worden aangepakt. 

Deze training biedt u de nodige vaardigheden en strategieën om effectief te navigeren door complexe gesprekken. U leert hoe u uw leerlingen kunt motiveren om actief deel te nemen aan betekenisvolle discussies en dialogen. Gebaseerd op bewezen methoden en inzichten, biedt onze training u de tools die u nodig hebt om uw onderwijspraktijk naar een hoger niveau te tillen. 

Meld u vandaag nog aan!

Sterker in oudergesprekken juist als het schuurt

Veel docenten voelen zich onzeker bij lastige oudergesprekken. Bijvoorbeeld als ze moeten vertellen dat een leerling andere kinderen pest, slechte resultaten behaalt, mogelijk moet afstromen, doubleren of (tijdelijk) geschorst wordt.

Deze gesprekken vragen om zorgvuldige communicatie professioneel, duidelijk én met behoud van de relatie.

Foocus op Educatie traint docenten om dit soort gesprekken stevig én verbindend te voeren. Praktisch, herkenbaar en direct toepasbaar in de schoolpraktijk.

Voorbeelden van lastige gesprekken:

✅ “Uw kind pest andere kinderen.”
✅ “De leerresultaten blijven achter.”
✅ “We denken aan afstroming of doubleren.”
✅ “We overwegen een (tijdelijke) schorsing.”

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.