Ondersteuning die het verschil maakt
De Bijles Academie biedt scholen in het voortgezet onderwijs doelgerichte ondersteuning voor leerlingen die nét iets extra’s nodig hebben. Of het nu gaat om risicoleerlingen, achterstanden in taal of rekenen, sociaal-emotionele problemen of juist leerlingen die extra uitdaging zoeken wij bieden maatwerk in kleine, veilige groepen van maximaal 8 leerlingen.
Onze aanpak is kleinschalig, praktisch en mensgericht. Geen standaard bijles, maar ontwikkeltrajecten waar leerlingen zich gezien voelen en zelfvertrouwen opbouwen.
Wij nemen werk uit handen, versterken de basis én stimuleren groei precies daar waar scholen de handen tekortkomen.

Programma 1
Vroegtijdige ondersteuning voor risicoleerlingen
Leerlingen die al op jonge leeftijd dreigen vast te lopen.
Een intensief, kleinschalig programma voor leerlingen in leerjaar 1 en 2 die net onder de norm presteren of gedragsmatig dreigen af te glijden. In dit traject wordt gewerkt aan basisvaardigheden, studiehouding, structuur en sociaal-emotionele groei. Ouders worden waar nodig betrokken.
Vroegtijdige interventie voorkomt grotere problemen later.

Programma 2
Taalvaardigheid versterken
Leerlingen met taalachterstanden
In kleine, veilige groepjes van maximaal 8 leerlingen werken we doelgericht aan:
- Begrijpend lezen: Teksten leren ontrafelen met hulpstrategieën
- Woordenschatuitbreiding: Actieve en contextuele aanpak
- Werkwoordspelling: Oefenen op regels én toepassen in zinnen
Meer zelfvertrouwen, betere toetsresultaten, en leerlingen die taal niet langer als obstakel ervaren, maar als hulpmiddel.

Programma 3
Rekenen op niveau brengen
Leerlingen met rekenachterstand
Focus op automatiseren, breuken, procenten en verhoudingen. Via speelse werkvormen en realistische contexten wordt het vertrouwen in rekenen hersteld.
Vooral onder ISK, vmbo en instromers uit het buitenland is de rekenachterstand groot.

Programma 4
Weerbaarheid en zelfvertrouwen
Onzekere of teruggetrokken leerlingen
Training met sportieve werkvormen, reflectiemomenten en veel rollenspellen. Leerlingen leren:
- Grenzen aangeven
- Eigen mening verwoorden
- Omgaan met groepsdruk
Scholen zoeken alternatieven voor de drukbezette leerlingbegeleiders. Veel jongeren worstelen met sociale druk.

Programma 5
Faalangst reductie
Leerlingen met (toets)spanning en negatief zelfbeeld.
Trainingen gericht op:
- Leren omgaan met spanning
- Positieve zelfspraak
- Cognitieve gedragstechnieken
- Oefenen in falen in veilige setting
Intern begeleiders geven aan dat faalangst in de onderbouw toeneemt, maar er is weinig tijd voor individuele begeleiding.

Programma 6
Talentontwikkeling voor technische denkers
Leerlingen met extra uitdaging of technisch talent
Een intensief, kleinschalig programma voor leerlingen in leerjaar 1 en 2 die net onder de norm presteren of gedragsmatig dreigen af te glijden. In dit traject wordt gewerkt aan basisvaardigheden, studiehouding, structuur en sociaal-emotionele groei. Ouders worden waar nodig betrokken.
Projectmodules zoals:
- Programmeren met Python
- Websites bouwen met HTML/CSS
- Experimenteren met Arduino
De nadruk ligt op nieuwsgierigheid, creativiteit en oplossend denken.
Techniek en ICT zijn in opkomst, maar onderbouwleerlingen krijgen hier zelden écht uitdaging in.

“Voor wie het écht lastig heeft, maken wij het mogelijk.”
Wij laten niemand vallen
Ook de aller moeilijkste leerlingen verdienen een eerlijke kans op succes. Wij werken met kleine groepen van 2 tot 5 leerlingen, ongeacht niveau of achtergrond. Juist daar waar anderen afhaken, zetten wij door. Met persoonlijke aandacht, structuur en vertrouwen begeleiden we ook deze leerlingen stap voor stap richting een diploma en verder.