Mensen met ervaring, oog voor veiligheid

Ons team bestaat uit deskundige en betrokken professionals met ruime ervaring in het werken voor verschillende gemeenten. Zij zijn absolute experts op het gebied van schoolveiligheid en weten wat er speelt in een stedelijke onderwijsomgeving. Dankzij hun jarenlange praktijkervaring kunnen zij scholen voorzien van maatwerkadvies en eersteklas ondersteuning bij zowel preventie als aanpak van complexe veiligheidsvraagstukken.

Samen voor een veilige school

Schoolveiligheid in een stedelijke context: een serieuze uitdaging.

In stedelijke gebieden worden scholen steeds vaker geconfronteerd met complexe veiligheidsvraagstukken. Denk aan grensoverschrijdend gedrag, groepsdruk, sociale spanningen, polarisatie, online conflicten en situaties buiten de school die binnen invloed hebben. Een veilig leer- en leefklimaat is geen vanzelfsprekendheid, maar een noodzakelijke voorwaarde voor goed onderwijs en persoonlijke ontwikkeling.

Wat hebben scholen nodig?

- Duidelijke protocollen en handelingskaders voor incidenten, meldingen en grensoverschrijdend gedrag;

- Preventieve aanpakken gericht op groepsdynamiek, weerbaarheid en burgerschap;

- Professionele ondersteuning bij signaleren, interveniëren en nazorg;

- Training en coaching voor personeel in het omgaan met conflictsituaties, escalaties en de-escalatie;

- Een verbindende aanpak waarin ouders, leerlingen en partners in de wijk betrokken worden.

Onze ondersteuning: deskundig, doelgericht en op maat

Wij bieden stedelijke scholen ondersteuning bij het structureel versterken van hun veiligheidsaanpak. Dat doen wij met een team van gekwalificeerde professionals met ervaring in onderwijs, gedrag, jeugdbeleid en veiligheid. Wij kunnen scholen helpen met onder meer:

- het ontwikkelen of actualiseren van schoolveiligheidsbeleid;

- het trainen van personeel in preventie, signalering en interventie;

- begeleiding bij incidenten of maatschappelijke spanningen binnen de school; 

- het opzetten van veiligheidsstructuren zoals meldprotocollen en aanspreekpunten;

- coaching van schoolleiders en zorgteams op cultuurbewust handelen en communicatie;

- aansluiting bij relevante netwerken in de wijk, gemeente of politie.

Waarom kiezen voor ons?

- Ervaren specialisten met kennis van stedelijke onderwijsuitdagingen;

- Praktische oplossingen die direct toepasbaar zijn in de schoolpraktijk;

-Integraal en verbindend: wij denken in systemen, relaties en oplossingen..

Wat levert het op?

- Een veiliger schoolklimaat waarin leerlingen en medewerkers zich gezien en beschermd voelen;

- Minder incidenten en sneller herstel bij spanningen of conflicten;

- Grotere handelingsvaardigheid van docenten en schoolleiders;

- Meer vertrouwen van ouders en externe partners;

- Meer rust en ruimte voor goed onderwijs.

Samen werken aan structurele sociale veiligheid op school

Foocus op Educatie biedt trainingen die burgerschap en sociale veiligheid op school daadwerkelijk met elkaar verbinden. Vanuit onze ervaring als biculturele docenten in Amsterdam weten we wat er speelt in de klas én daarbuiten. Onze aanpak is erop gericht om:

  1. Handelingsverlegenheid bij scholen te doorbreken;
  2. Sociale veiligheid te versterken via lessen over diversiteit, burgerschap en democratische waarden;
  3. Incidenten niet alleen te bespreken, maar te benutten als leer- en ontwikkelmomenten;
  4. Scholen te helpen anticiperen op maatschappelijke spanningen die binnen de school zichtbaar worden;
  5. Leerlingen te helpen om sterker te worden en op een veilige manier spanningen of meningsverschillen in de klas te bespreken.

Door burgerschap structureel te koppelen aan (veiligheid) incidenten, ontstaat er meer impact én meer samenhang. Dit vraagt om een geïntegreerde aanpak, niet een losstaand lesprogramma.

Iedereen heeft er een beeld bij: sociale veiligheid. Maar wat betekent dat echt in jouw schoolteam?

De onderwijsinspectie luidt de noodklok: op scholen wordt te weinig gepraat over sociaal gedrag van personeel. Er zijn protocollen, maar wat ontbreekt is een gedeeld moreel kompas.

In De Spiegelgesprekken gaan we dat gesprek wél aan.

  • Mag je een leerling aanraken als je troost biedt? Wanneer is een grap onveilig? Hoe spreek je collega’s aan die grenzen verkennen?

 

 

 

 

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.